Het acroniem PIM staat voor Product Information Management en kan worden gedefinieerd als het proces dat leidt tot het verzamelen en vervolgens beheren van alle informatie over de producten in een catalogus. Het doel van het PIM-systeem is in wezen het catalogiseren en in één virtuele ruimte samenbrengen van alle informatie die normaliter het voorrecht is van verschillende bedrijfsafdelingen – zoals bijvoorbeeld: de marketingsector, het inkoopbureau, agentschappen en externe leveranciers. Het centraliseren van gegevens uit verschillende bronnen vormt de basis van een effectieve omnichannel e-commerce strategie en levert opmerkelijke voordelen op in termen van verhoogde productiviteit en verlaagde kosten. Indien dit systeem wordt beheerd door bekwame handen – en geïntegreerd met een correcte multichannel verkoopstrategie – kan het de onderneming die het invoert een bemoedigende groei van de omzet garanderen!
Hoe PIM-systemen werkenDoor gebruik te maken van een PIM-systeem kunt je de workflow die nodig is voor het importeren, catalogiseren en vertalen van de gegevens die essentieel zijn voor het runnen van een e-commercebedrijf, aanzienlijk vereenvoudigen. Zodra bestanden van verschillende formaten zijn geïmporteerd, kunnen ze worden bewerkt en vertaald in verschillende talen. Op deze manier kan worden voldaan aan de behoeften van potentiële klanten van verschillende nationaliteiten die online willen kopen en in hun moedertaal gedetailleerde informatie wensen te ontvangen over het gekozen product. De kwaliteit van de gegevens en productbladen wordt voortdurend gecontroleerd door Product Information Management, dat erop toeziet dat de informatie in de bestanden altijd juist en waarheidsgetrouw is. De catalogisering van gegevens die door het PIM-systeem wordt beheerd, versnelt en vergemakkelijkt het zoeken naar een specifiek artikel in een uitgebreide verkoopcatalogus.
Wat zijn de specifieke voordelen voor bedrijven?Er kan worden gesteld dat het soort informatie dat deel gaat uitmaken van de PIM van een onderneming die besluit te investeren in online verkoop, zeer gevarieerd is. Van de productgegevens, die een belangrijke bron voor de multichannel e-commerce-strategie vormen, moeten de zuiver identificerende gegevens, de afmetingen en die betreffende de verpakking van het product worden vermeld. Uit de combinatie van deze verschillende informatiecategorieën worden specifieke gegevens verkregen over elk afzonderlijk goed of elke afzonderlijke dienst die op het onlineplatform beschikbaar is – van de streepjescode, via de productcategorie waartoe het behoort, de beknopte en gedetailleerde beschrijving van het artikel, de lijn, het model, de maat, de beschikbaarheid, de voorraad en de prijs.
Marketing- en verkoopgroei met gelokaliseerde inhoudEen meertalige winkel betekent dat je inhoud in meerdere talen moet beheren en dat kan verwarrend zijn. E-commerceplatforms zoals Shopify en Magento maken het mogelijk om meertalige websites te maken en inhoud in verschillende talen op te slaan. Maar, net als de beperkingen die deze platforms doorgaans hebben als het gaat om inhoudsvelden, zult je hetzelfde ervaren met meertalige sites. Met het PIM-systeem kunt je integreren met deze platforms en meertalige vertalingen veilig opslaan in de tool, zoals prijzen, beschrijvingen, titels, enz. Zodra je tevreden bent met jouw informatie, kunt je unieke feeds opzetten die jouw inhoud leveren aan marktplaatsen zoals Amazon. Dit geeft je de kans om klanten aan te trekken in nieuwe markten en landen, evenals jouw online winkel.
|