Coach in het onderwijs

Inhoudsopgave:

Achterstanden, door de Corona pandemie zijn ze op vrijwel elke school aan de orde. Gelukkig verschilt de mate van achterstanden tussen al deze scholen wel. Deze situatie is natuurlijk verre van optimaal en het is aan zowel de scholen als aan de regering, om met een plan te komen. Hoe gaan we ervoor zorgen dat deze leerlingen niet de dupe worden van het Corona beleid? Deze vraag geldt niet alleen voor de achterstanden, maar ook voor het mentale aspect wat scholen horen te bieden. Het is dus nodig om aan een andere aanpak te denken om het onderwijs in te vullen of door meer experts in te schakelen, denk bijvoorbeeld aan een coach in het onderwijs.

Niet alleen leerachterstanden

Wat het duidelijkste aan te tonen is, zijn de achterstanden die de scholieren hebben opgelopen. Opvallend is dat dit fenomeen op alle niveaus zich voordoet, van basisschool tot universiteit. Dit bevestigt het idee dat de achterstanden wel door het Coronavirus moeten komen. Deze achterstanden zijn zo duidelijk omdat de docenten simpelweg de toetsresultaten van voorgaande jaren naast de resultaten van huidige jaren kunnen leggen. Bij de mentale ontwikkeling van de leerlingen kan dit natuurlijk niet. Hierdoor dreigen deze mentale problemen al snel wat onderschat te worden.

Meer dan de helft

Mentale problemen zouden een erg belangrijk aspect moeten zijn voor de scholen en de regering. Uit onderzoek van het rivm is bijvoorbeeld gebleken dat meer dan de helft van de studenten kampt met psychische problemen als eenzaamheid, prestatiedruk en slapeloosheid. Als meer dan de helft van de studenten aangeeft mentale problemen te hebben, dan zou dit voldoende aanleiding moeten geven er nu echt werk van te maken deze mentale problemen op te lossen. Misschien zouden we dit ook voor de prestaties van de leerlingen moeten plaatsen en de prioriteit op de mentale gezondheid van de jongeren leggen in plaats van de druk op te voeren om te blijven presteren.

Het hebben van een toekomstvisie

Een oplossing is echter nog niet echt in beeld. Zo is de overheid momenteel bezig met het focussen op de eindexamenklassen, wat natuurlijk ook een belangrijk onderwerp is. Echter is het wegstrepen van een vak voor de examenklassen en het kunnen spreiden van je eindexamens niet de manier om alle Nederlandse scholieren hun problemen op te lossen. HIervoor is een bredere aanpak nodig. Denk bijvoorbeeld aan het didactisch Coachen waarbij ook gelet wordt op de mentale aspecten die jongeren nodig hebben of dat scholen en de overheid met meer ideeën moeten komen die de moraal van de leerlingen zullen stimuleren.

Tags:
Delen:
Meer Berichten
Stuur ons een bericht

Registreer nu en deel jouw verhaal vandaag nog op ons platform. Ontdek hoe jouw verhaal anderen kan inspireren en verbinden.

Gerelateerde Berichten

De Kracht van de ENFJ Persoonlijkheid: Het Coachende Hart

In de dynamische wereld van persoonlijkheidstypen schittert de ENFJ, ook wel bekend als de Coach, als een stralende ster. Met hun natuurlijke gave om anderen

...

10 Gouden Regels voor het Meesterlijk Navigeren door Persoonlijkheidstesten

Het ondergaan van een persoonlijkheidstest kan voor sommigen een bron van nervositeit zijn, of het nu gaat om een sollicitatieprocedure of een persoonlijke verkenning. De

...

Excelleren met Spelling: Een Werkboekje als Basis voor Basisschool Leerstof

Als je betrokken bent bij het basisonderwijs, dan weet je dat goed onderwijsmateriaal voor op de basisschool van onschatbare waarde is. Een werkboekje voor spelling

...

Volg de Perfecte Cursus Verpleegtechnische Handelingen via Zuster055

Als het gaat om het leveren van hoogwaardige zorg, is het essentieel dat verpleegkundigen over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Verpleegtechnische handelingen vormen een

...