Frames & Materialen van de fiets in 1800De luchtband en de kettingaandrijving, gevolgd door de ontwikkeling van tandwielen, brachten een revolutie teweeg in de late jaren 1800. In de afgelopen vijftien jaar heeft er een revolutie plaatsgevonden in de ontwikkeling en het gebruik van nieuwe materialen voor het bouwen van frames. Nog niet zo lang geleden werden frames gemaakt van gietijzer of zelfs hout. Tegenwoordig worden fietsen gemaakt van exotische materialen als titanium, aluminium en koolstofvezel. Fietsframes in de jaren negentig zijn lichter en sterker dan ooit tevoren. SwiftwalkersAan de Duitse uitvinder Karl von Drais wordt de ontwikkeling van de eerste fiets toegeschreven. Zijn machine, bekend als de “swiftwalker”, kwam in 1817 op de weg. Deze vroege fiets had geen pedalen en het frame was een houten balk. Het apparaat had twee houten wielen met ijzeren velgen en met leer beklede banden. Zoals de naam al aangeeft, liep een berijder bovenop de meisjesfiets, waarbij zijn voeten tijdens afdalingen de grond verlieten. Tijdperk van de VelocipedesHoewel het nu misschien eenvoudig en voor de hand liggend lijkt, was het een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van de fiets om de voeten van de fietser volledig van de grond te krijgen. De fietser gebruikte pedalen die aan de naaf van een wiel waren bevestigd om zich voort te bewegen. Er bestaat onenigheid over wie de machine die bekend werd als de “velocipède” heeft uitgevonden, maar over de impact ervan bestaat geen twijfel. De velocipèdes van midden 1800 bestonden uit twee houten banden, een voorvork, een stuur, een zadel op een houten frame en pedalen op de as van het voorwiel. De velocipède kreeg ook een bijnaam, de “boneshaker”. Nu de berijder volledig op de fiets zat, voelde hij alle hobbels – de eerste velocipedes waren niet uitgerust om trillingen te absorberen. Pas met de ontwikkeling van de luchtband werd dit probleem effectief aangepakt. Rond dezelfde tijd dat de luchtband werd ontwikkeld (1888), begon men lichtere materialen te gebruiken voor frames, waardoor het rijgedrag sterk verbeterde. Een nieuwe eeuwIn het begin van de twintigste eeuw kreeg de fiets de eer om misschien wel de grootste wetenschappelijke innovatie van de eeuw mogelijk te maken. Volgens Albert Einstein bedacht hij tijdens het fietsen zijn Algemene Relativiteitstheorie. Dat is een inzicht dat een extra dimensie heeft toegevoegd aan ons begrip van het heelal. Welke andere grote realisaties kan deze machine opleveren? De fiets blijft een voertuig van onafhankelijkheid, ondernemingszin en gezondheid voor de ontwikkelingslanden. Een fiets geeft toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en de bredere gemeenschap en het betaalbare vervoer is een economische kans omdat een fiets betekent dat je twee keer zo ver, twee keer zo snel en vier keer zo zwaar kunt reizen. De fiets is nog lang niet vervangen door een motorvoertuig, maar blijft van vitaal belang als instrument in de strijd tegen de levensstijl ziekten die ons in de ontwikkelde wereld in steeds grotere getale ziek en bedroefd maken. Voor gezonde recreatie en, het meest effectief, voor actief vervoer, heeft ieder mens baat bij een fiets tot zijn beschikking. Daarnaast worden vele nieuwe facetten ontwikkeld bij fietsen, zoals vroeger een fietshelm dames en voor mannen werd ontwikkeld. Vandaag de dag fietsen vele mensen alweer op een elektrische fiets. Dank u Herr Drais – wij groeten u!
|
https://www.dekamervraag.nl/hoe-ziet-de-geschiedenis-van-de-fiets-eruit/ |