Elektrisch rijden wordt vaak gezien als een duurzame keuze, maar is het ook een financieel aantrekkelijke optie. Om dat uit te zoeken is het handig om naar de kosten voor het opladen van een elektrische auto te kijken. Het kostenplaatje is vrij rechttoe rechtaan. Je betaalt per kilowattuur (kWh) en dit tarief kan variëren afhankelijk van waar je oplaadt. Thuis opladen is meestal goedkoper dan aan een laadpaal Haarlem. De prijs voor een kWh ligt tussen de 20 en 60 cent. Hoeveel je uiteindelijk betaalt hangt af van het verbruik van je auto. Stel, je auto verbruikt 15 kWh per 100 kilometer en je betaalt 30 cent per kWh, dan kost 100 kilometer rijden je 4,50 euro.
Berekening van de kosten voor een auto opladenElektrisch rijden betekent dat je je auto moet opladen in plaats van tanken. De kosten voor het opladen van een elektrische auto kunnen variëren afhankelijk van waar je oplaadt. Thuis opladen is meestal goedkoper dan bij een openbaar laadstation. De prijs per kilowattuur (kWh) is de maatstaf die je moet kennen om de kosten te berekenen. Gemiddeld kost een kWh ongeveer 22 cent. Als je auto een bereik heeft van 400 kilometer met een 60 kWh-batterij, kost het je dus ongeveer 13 euro om je auto volledig op te laden.
Hoe de prijzen van benzine tot stand komenBij benzine spelen verschillende factoren een rol in de prijs. Het is steeds lastiger om een tankstation waar je kan goedkoop tanken Nederland. De ruwe olieprijs, belastingen en distributiekosten zijn allemaal inbegrepen in wat je aan de pomp betaalt. Daarnaast kunnen prijzen fluctueren afhankelijk van geopolitieke gebeurtenissen, vraag en aanbod en zelfs weersomstandigheden. Het is een complex systeem dat resulteert in prijzen die van dag tot dag kunnen variëren. Gemiddeld betaal je voor benzine ongeveer 1,70 euro per liter.
Huidige prijzen van elektrisch opladen en benzineOp dit moment kost het ongeveer 13 euro om een elektrische auto volledig op te laden voor een bereik van 400 kilometer. Voor een benzineauto met een vergelijkbaar bereik en een verbruik van ongeveer 8 liter per 100 kilometer, zou je ongeveer 54 euro kwijt zijn. Dat is een aanzienlijk verschil in kosten per kilometer. Elektrisch rijden lijkt in dit opzicht dus een stuk goedkoper.
Waarom elektrisch opladen goedkoper isDe lagere kosten per kilometer zijn een van de belangrijkste redenen waarom elektrisch rijden op de lange termijn goedkoper is. Je bespaart niet alleen op brandstof maar er zijn ook minder onderhoudskosten. Elektrische auto’s hebben minder bewegende delen, wat betekent dat er minder slijtage is. Daarnaast zijn er vaak subsidies en belastingvoordelen voor elektrische auto’s, wat de totale kosten nog verder verlaagt.
De tijd verandertMet het oog op de klimaatdoelen van 2030 en 2050 investeren zowel overheden als particuliere ondernemingen in groene alternatieven. Elektrische auto’s, waterstofbussen en zelfs fietsinfrastructuur worden aangepakt om de CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast zijn er diverse subsidies en fiscale voordelen om zowel consumenten als bedrijven te stimuleren duurzamere keuzes te maken. Het resultaat is een geleidelijke verschuiving naar minder vervuilende vormen van vervoer, wat zowel de lucht- als levenskwaliteit ten goede komt.
|