Range anxiety is een factor die steeds kleiner geworden is de afgelopen jaren. Niet alleen omdat de actieradius van de gemiddelde elektrische auto aanzienlijk toegenomen is, maar ook omdat de Europese laadinfrastructuur veel beter geworden is. Niet alleen kun je in Nederland op elk bedrijventerrein en bij elk winkelcentrum laadpalen vinden en staan de snelwegen vol met snelladers, ook in de omliggende landen neemt het aantal laadpunten gestaag toe. Voorheen werd sterk geadviseerd om een mobiele lader mee te nemen tijdens de vakantie met de elektrische auto, mede om die range anxiety de kop in te drukken. Is dat tegenwoordig nog steeds zo relevant? Europese laadinfrastructuur steeds beter, maar nog lang niet perfectDe Franse laadwoestijn is langzaam maar zeker in de vergetelheid geraakt en Zuid-Frankrijk heeft net als het zuiden van Duitsland snellaadstations als paddenstoelen uit de grond zien schieten van tal van grote laadpaalexploitanten, die vooral HPC-laders (250 kW of meer) installeren om zo een snel, dekkend en betrouwbaar laadnetwerk mogelijk te maken. Hierbij wordt vooral gekeken naar strategische punten. Toeristische trekpleisters, belangrijke snelwegen en uiteraard de sterk verstedelijkte gebieden, want daar wordt het meest geladen. Toch zijn er nog veel gebieden (vooral verder naar het zuiden en oosten, al komt ook Groot-Brittannië en nog zeer bekaaid vanaf) waar het vinden van een AC- of DC-lader lastig kan zijn. Dat is overigens ook niet iets dat binnen een jaar opgelost is, want het gaat om uitgestrekte gebieden die voor laadexploitanten niet eens zo interessant zijn. Neem vooral een mobiele lader mee tijdens je vakantie met EVNeem tijdens de vakantie met een elektrische auto vooral die mobiele thuislader nog mee, tenzij je niet ver van huis gaat én een accommodatie met laadpaal kunt vinden. Met een mobiele lader achter in de auto is de laadstress namelijk per direct minder, omdat je weet dat je overal kunt laden waar een stroomaansluiting is. Wellicht dat je de mobiele lader niet eens nodig hebt, maar liever een laadoplossing te veel bij je dan met een lege accu komen te staan in een vreemd land waar zelfs A Better Routeplanner en Chargemap geen laadpunten bij je in de buurt kunnen vinden |