Door de economische crisis is de koopkracht bij een merendeel van de consumenten gedaald waardoor de consument automatisch ook minder aankopen doet. Door dit feit verandert ook de houding van de consument. De consument is zich meer bewust van zijn of haar aankopen en gaat hierdoor meer tijd besteden aan de oriëntatiefase. De consument wil namelijk er graag zeker van zijn dat de juiste aankoop gedaan wordt. Voor winkeliers is dit eigenlijk exact hetzelfde, die willen ook zekerheid en niet al te grote uitgaven hebben. Het behouden van klanten is goedkoper dan het aantrekken van nieuwe klanten. De winkel loyaliteit van de consument wordt dus steeds belangrijker. Maar hoe kunnen winkels dit nu realiseren? Het is belangrijk dat klanten zich erg gewaardeerd voelen door de winkel. Dit kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door klanten bij een herhalingsbezoek een korting aan te bieden of een geschenkje. Daarnaast is service in de winkel uiteraard erg belangrijk waarbij klantvriendelijk de belangrijkste waarde is. Winkeliers dienen echter wel de balans te vinden tussen klantvriendelijkheid en opdringerigheid. Veel consumenten vinden het niet fijn als ze het idee krijgen dat ze iets door de maag wordt gedrukt. Voor winkeliers is de verhouding conversie vs. bezoeken ook erg belangrijk. Het kan dan wel erg druk altijd zijn in de winkel maar als maar weinig consumenten besluiten om ook daadwerkelijk iets te kopen in de winkel schieten winkeliers er alsnog niets mee op. Als de winkel druk bezocht wordt is er waarschijnlijk niets mis met het imago dat de winkel uitstraalt maar ligt het probleem ergens anders. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de benadering van consumenten door het personeel of wellicht zijn de prijzen simpelweg te hoog. Al met al vergt de economische crisis een kritische houding van winkeliers ten opzichte van hun eigen zaak. Er moet meer gekeken worden naar de loyaliteit van de klant dan naar het zoveel mogelijk aantrekken van nieuwe klanten. |
http://www.crumbbase.nl/ |