De kamervraag
Image default
Zakelijke dienstverlening

Wat is arbeidsrecht?

Het arbeidsrecht heeft te maken met de relatie tussen de werknemer en de werkgever. Tussen deze partijen is er dan ook een uitgebreide regelgeving over waaraan een arbeidsovereenkomst moet voldoen. Hierin staat onder andere hoe er gehandeld moet worden wanneer iemand ziek is, om welke redenen een arbeidsovereenkomst geëindigd kan worden, de vereisten van een relatiebeding of non-concurrentie, hoe de vakantiedagen in z’n werking gaat en nog vele andere zaken die hierbij horen. 

Arbeidsrecht kan dus ook altijd veranderen aan de hand van de maatschappelijke ontwikkelingen. In deze blog wordt er in het kort uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij arbeidsrecht. 

 

Conflicten op de werkvloer

Als werkgever wil je voorkomen dat er conflicten ontstaan op de werkvloer. Het is bijvoorbeeld niet prettig werken wanneer de sfeer op de werkvloer erg negatief is. Het is daarom belangrijk dat alles goed wordt uitgesproken. Praat bijvoorbeeld een keer in de zoveel tijd met je medewerkers om na te gaan hoe iedereen zich voelt en of dat er iets verandert moet worden. Wanneer er een conflict ontstaat op de werkvloer, dan is het als werkgever erg belangrijk dat je luistert naar je medewerkers. Luister goed naar beiden verhalen en probeer vanuit hun verhalen een oplossing te bedenken. Als je er bijvoorbeeld zelf niet uitkomt en het conflict is erg uit de hand gelopen, dan kan er eventueel een advocaat ingehuurd worden. Bijvoorbeeld bij Aspremont voor arbeidsrecht en ondernemingsrecht.

 

Ziekteverzuim

Wat ook vaak op de werkvloer aan de gang is is het ziekteverzuim. Mensen kunnen ziek worden en dit gebeurt vaker in de winter. Daaropvolgend kan het ook zijn dat medewerkers zich ziek melden, omdat ze te ziek zijn om te werken. Het is belangrijk om in zulke gevallen goede afspraken te hebben staan. Deze moeten dan ook duidelijk geformuleerd zijn in de arbeidsovereenkomst. Zo weten de medewerkers ook precies wat zij moeten doen wanneer zij ziek zijn en dus niet op werk kunnen komen. 

In sommige gevallen is een medewerker zodanig ziek dat er meer acties ondernomen worden, zoals een bedrijfsarts erbij halen. 

Voor elke gebeurtenis is het belangrijk dat er duidelijke afspraken worden gemaakt, zodat het gehele proces soepel kan verlopen.